Praktijkperikelen
Alle Welling
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

First things first!

1 reactie

Een 84-jarige, goedverzorgde dame kwam, vergezeld van haar kleinzoon, naar mijn spreekuur longoncologie. Ze had achteraf gezien al een aantal maanden last van een piepende ademhaling en hardnekkige hoest. Een recent door haar huisarts aangevraagde thoraxfoto liet verontrustende afwijkingen zien. Ik toonde haar de radiologiebeelden en zei rekening te houden met een gevorderd stadium van longkanker. Beiden begrepen de ernst van de situatie en wilden graag zo snel mogelijk inzicht in de behandelopties.

Met de nodige urgentie regelden we aanvullend onderzoek. Het ging om een niet goed te classificeren carcinoom, centraal zichtbaar in de grote luchtwegen en doorgroeiend naar het mediastinum.

Op de PET/CT-scan was ook een forse oplichtende structuur in de blaaswand zichtbaar, reden voor een spoedverwijzing naar de urologieafdeling.

‘Weet u hoeveel moeite dat kost, een afspraak bij de schoonheidsspecialiste?’

Toen de casemanager bemerkte dat mevrouw niet verschenen was voor dat consult, belde ik haar op en vroeg of we misschien in de communicatie over datum en tijdstip tekortgeschoten waren. ‘Nee’, gaf ze met stridoreus stemgeluid aan: ‘Ik heb het consult met die uroloog afgezegd, omdat ik al een jaar geleden een afspraak had gemaakt met mijn schoonheidsspecialiste. Dokter, die meiden zijn zo druk, u weet niet half hoeveel moeite het kost om bij hen een nieuwe afspraak te krijgen.’ Noodgedwongen liet ik even een stilte vallen, alvorens ik aangaf dat ik, als ze zou willen, voor haar snel een nieuwe afspraak zou regelen.

Ook een praktijkperikel of anekdote delen? Dat kan (desgewenst anoniem)! Mail naar kopij@medischcontact.nl.

auteur

Alle Welling, longarts, Noordwest Ziekenhuisgroep

Lees ook:

Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • J.R. de Kruijk

    Neuroloog , Hilversum

    Na het lezen van het artikel van Jan Kremer over passende zorg in dit zelfde MC nummer, kun je je afvragen of deze 84 jarige patiënte met een gemetastaseerde ziekte inderdaad niet meer kwaliteit van leven wint bij de schoonheidsspecialiste dan bij ko...stbare (zinloze?) zorg in in het ziekenhuis.

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.