Blogs & columns
Arjen Göbel
Arjen Göbel
2 minuten leestijd
Blog

Seventh opinion

7 reacties

- Goedemorgen meneer Van Vloten.
- Goedemorgen dokter. En het is met één ‘o’ hoor.
- Eh, sprak ik het verkeerd uit dan?
- Nee, maar ik dacht ik zeg het maar even.
- Ah, juist. Wat kan ik voor u doen?

- Ik wil een second opinion. Ik zit bij dokter Tjibbe in het NMC, en ik voel me niet serieus genomen. Het zijn amateurs daar.

- Amateurs. Jeetje. Ik ga even de brief bekijken. Er staat dat u een echo heeft gehad waar niets uit kwam en dat u daarom ook nog een MRI heeft gehad die over een halfjaar wordt herhaald. Er is bloedonderzoek gedaan en er is in uw blaas gekeken. Dat was geen pretje, zeker.

- Nee inderdaad, dat is een van de redenen dat ik niet meer naar Tjibbe wil.

- Is het zo’n ruwe vent dan?

- Het is een vrouw.

- Echt? Ja ik ken niet iedereen bij het NMC. Maar hoe is ze dan, wat doet ze dan?

- Eerst vertelt ze wat er bij het onderzoek allemaal mis kan gaan, dus dan schrik je je al dood, en dan schuift ze een enorm ding naar binnen door je… door m’n… terwijl er ook nog iemand bij staat die de hele tijd tegen je praat. Dat je denkt: hou je klep eens dicht.

- Ik begrijp uit de brief dat alles goed is. Dat er niets gevonden is.

- Ja, maar ik weet niet – ik voel me niet serieus genomen, ik ga daar nooit meer naartoe.

- U hoeft daar ook niet meer naartoe. Ze is klaar, en verwijst u nog wel naar de internist omdat u dat zelf graag wil, staat hier. Ze heeft u in elk geval grondig onderzocht.

- Toch wil ik naar de Urologica-kliniek in Lommer, die nemen alles heel serieus, las ik op internet.

- Die gaan al dat onderzoek niet opnieuw doen, dus wat verwacht u daar dan van? Er is niks gevonden. Dat is toch fijn?

- Ze werken daar met de nieuwste technieken en de beste specialisten.

- Meneer Van Vloten, ik moet u iets bekennen. Ik verlang soms terug naar de tijd dat patiënten niet met een zelfbedacht diagnose- en behandelplan bij me kwamen waarbij ze bovendien in een Rupsje Nooitgenoeg veranderen. Ik verlang ernaar dat ik met enkele welgemeende zinnen kon overbrengen wat zin heeft en wat niet, en dat patiënten dat van me aannemen in plaats van het te toetsen aan van alles en nog wat op internet. Weet u, het is gewoon geen goed idee naar de Urologica-kliniek te gaan, het leidt tot niets en kost alleen maar geld.

- Maar daar ben ik voor verzekerd. Ik heb met mijn verzekeraar gebeld en die zegt dat ik recht heb op een second opinion.

- Dan moet u maar vragen of zij u verwijzen. Ik doe het niet, hoe graag ik ook een aardige dokter wil zijn, want daar worstel ik dagelijks mee. Ik troost me met de gedachte dat het bij patiënten soms hetzelfde is als bij het opvoeden van kinderen: je moet ze soms niet geven wat ze wíllen, maar wat ze nódig hebben.

Meer van Arjen Göbel

arts-patiëntrelatie
  • Arjen Göbel

    Arjen Göbel is solistisch huisarts in Amstelveen. Hij is bestuurslid van Huisarts Coöperatie Amstelland en lid van het Overlegteam Huisartsen (OTH) van de regionale zorgverzekeraars. Daarnaast is hij muzikaal leider van Parbleu theaterprodukties en van Vocal group Grof Volkoor’n.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • G.R.I. Slock

    huisarts, Sluis

    Bekende ergernis maar valt in Nederland nog wel mee. Ik werk nu tijdelijk in België en patiënten kunnen zonder verwijzing naar hartelust in de 2e en 3 e lijn gaan shoppen, zo komen ze soms letterlijk tot een 7th opinion voor prulklachten . En de o...verheid krijgt de zorgkosten niet onder controle....

  • F.J.B. van Hemert

    Kno arts , Hilversum

    Heel goed. Helaas heeft de overheid bedacht dat er een recht bestaat op een second opnion, en dat dit (vrijwel) niet geweigerd mag worden:

    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/wat-is-een-second-opinion-in-de-z...org

    Zeker een goed idee om daar voor terug te verwijzen naar de behandelend medisch specialist, die is ook graag op de hoogte van deze wens, en is degene die dit moet regelen.
    Andersom weiger ik soms ook weleens een second opinion uit te voeren, als het echt totaal zinloos is en ik patiënt toch niets te bieden heb. Die pulsatiele tinnitus waar al 2 mri en vaatscans en een ct van gemaakt zijn, door kno en neuroloog gezien en geen afwijkingen. Daar valt geen eer meer aan te behalen. Kost ongelofelijk veel tijd, en levert nooit een tevreden patiënt op want het is wel zeker dat ik dit probleem ook niet ga oplossen.
    Maar ja, de patiënt is koning tegenwoordig en heeft alle (tucht)rechten aan zijn zijde.


    • J.A. Bruggers

      Huisarts, Groningen

      Niet alleen de overheid de schuld geven, wij vinden dat zelf ook :

      https://www.knmg.nl/actueel/dossiers/patientenrechten/rechten-van-de-patient

      Zie de laatste vraag.

  • P. Olie

    HA

    Heel juist.Patienten die hun zin niet krijgen vertalen dat in Niet serieus genomen.Ik vertaal dat in het niet serieus nemen van mij als HA.Levert geregeld geschreeuw op maar dat is dan maar zo
    Niet bang zijn en niet toegeven!!

  • P.J. Mitra

    arts en jurist gezondheidsrecht, onafhankelijk medisch adviseur ArtsTotaal, Schaijk

    Handelen naar de eigen professionele overtuiging en daarbij ruggengraat tonen. Kudo's!

  • B. Bos

    Specialist ouderengeneeskunde , Leiden

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.