Kwaliteit & veiligheid
Zorg moet effectief, veilig en op tijd zijn. Bovendien moeten patiënten de kwaliteit van zorgaanbieders kunnen vergelijken. Maar kwaliteit is en blijft een ongrijpbare begrip. Iedereen weet wat het is, maar je kunt er eigenlijk niet de vinger op leggen. Een eenduidige definitie van het begrip is er niet. Kwaliteit, zo is wel eens gezegd, is een ‘kameleon’. Alle artikelen in dit dossier gaan over dit begrip, je zou kunnen zeggen dat ze het samen definiëren.
-
Conflict oogartsen en Zeeuws ziekenhuis leidt tot vertrek maatschap
Een jarenlang conflict tussen het bestuur en de oogartsen van het Zeeuwse ziekenhuis ZorgSaam heeft geleid tot het vertrek van drie oogartsen uit de maatschap per 1 september. Het ziekenhuis is de samenwerking aangegaan met Eyescan, een private-equitybedrijf dat in verschillende Europese landen actief is. De drie vertrekkende oogartsen zijn nu bezig met het opzetten van een eigen kliniek in Terneuzen.
-
Een armrobot na een herseninfarct verbetert de armfunctie niet
Het revalideren na een CVA met behulp van een armrobot leidt niet tot een verbetering van de armhandvaardigheid. Dat concludeert een internationale onderzoeksgroep, onder leiding van het Amsterdam UMC, in het vakblad Neurology.
-
Antistollingsbeleid rond operaties luistert nauw: zo kan het beter
Bij het aanmelden voor de preoperatieve screening (POS) gaat veel mis bij de registratie van antistollingsgebruik. Dat bleek uit een kwaliteitsverbeterproject binnen het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ). Na aanpassingen verminderde het aantal foutieve registraties tot slechts 3 procent.
-
Dijkstra: akkoord over nauwe samenwerking binnen kinderhartchirurgie
De universitair medische centra van Nederland en het ministerie van VWS hebben afspraken gemaakt om de zorg voor mensen met een aangeboren hartafwijking samen te organiseren. Demissionair zorgminister Pia Dijkstra (D66) meldt in een Kamerbrief dat ze daarover met de umc’s een bestuurlijk akkoord heeft gesloten.
-
Kwaliteit geschilleninstanties moet omhoog
Demissionair minister Helder neemt maatregelen om de kwaliteit van de geschilleninstanties te verbeteren. Dit draagt volgens haar bij aan de doelen van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg.