Nieuws
Eva Kneepkens
Eva Kneepkens
1 minuut leestijd
Nieuws

Veel artsen tonen belangstelling voor nieuw TikTok-kanaal Dokters Vandaag

Plaats een reactie

Binnen een maand is het TikTok-kanaal Dokters Vandaag een succes. Volgens een van de deelnemende artsen, internist Robin Peeters, hebben veel artsen en ziekenhuizen hun hulp al aangeboden. Ook demissionair staatssecretaris Maarten van Ooijen wil het initiatief opschalen en faciliteren.

Getty Images/Pappers Media Group
Getty Images/Pappers Media Group

Het TikTok-kanaal ging medio maart van start. Hierop plaatsen zes medisch specialisten en twee huisartsen korte video’s waarin ze medische informatie delen, bijvoorbeeld over wat het prikkelbaredarmsyndroom is.

Het gebrek aan artsen die op TikTok actief zijn om betrouwbare medische informatie te delen, is volgens Peeters een groter probleem dan desinformatie. De korte video’s zijn ‘niet heel hip’ uitgevoerd en toch heeft het kanaal al bijna 14 duizend volgers en meer dan 2 miljoen views. ‘Er is behoefte aan authentieke betrouwbare informatie op TikTok.’

Opschalen

‘Tientallen’ artsen hebben hun hulp inmiddels aangeboden, zegt Peeters. Ook ziekenhuizen ‘willen graag artsen aanleveren op diverse thema’s’. Dokters Vandaag wil ‘zorgvuldig opschalen’. ‘We missen nog wel een paar specialismen, zoals een kinderarts.’ Anderzijds vindt hij het belangrijk dat het kanaal ‘vaste gezichten’ houdt.

Onlangs zei Van Ooijen tijdens een debat in de Tweede Kamer over de dalende vaccinatiegraad dat hij het initiatief wil opschalen en faciliteren. Dat is een balanceeract, want dit kan mensen afschrikken die informatie van een zorgverlener wél betrouwbaar vinden, maar overheidsinformatie wantrouwen.

Financiering

Peeters vindt het ‘van essentieel belang dat de onafhankelijkheid van de content gewaarborgd blijft’. De artsen krijgen niet betaald voor hun bijdrage aan de video’s. Volgens hem hoeft dat ook niet. ‘De huidige generatie artsen wil een maatschappelijke bijdrage leveren’ en die zien de nadelige gevolgen van medische desinformatie ‘dagelijks in hun spreekkamer’. Voor het kanaalbeheer is wel financiering nodig als ze willen opschalen, zegt Peeters. Momenteel doet Prappers Media dat. Het bedrijf is initiatiefnemer van Dokters Vandaag en maakt TikTok-video’s in opdracht van bedrijven, stichtingen en overheidsinstanties in Nederland.

Lees ook

Nieuws vaccineren desinformatie
  • Eva Kneepkens

    Eva Kneepkens is arts en promoveerde binnen de reumatologie. Na een postacademische cursus wetenschapsjournalistiek en een stage bij de Volkskrant koos ze voor het journalistieke pad. Ze schrijft voor Medisch Contact onder andere over wetenschap, tuchtzaken en inrichting van zorg.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.